Friday, June 19, 2009

Min favoritsnapsvisa

Som gammal sångboksredaktör och försångare i Ingenjörsföreningen SPIIK på Högskolan i Kalmar har jag genom åren dragit en och annan truddilutt. Enligt DN hävdar Helen Ericsson Sandlund på Vin och Sprithitstoriska Muséet att "Helan går" är den populäraste snapsvisan. Detta kan jag hålla med om. Den är enkel att lära sig och lätt att sjunga även framåt Kreaturens återuppståndelse.
Det är dock inte min egen favorit. Jag föredrar istället denna:
Lilla nubben
Melodi: Hej tomtegubbar
Tänk om man hade lilla nubben Uppå ett snöre i halsen
Tänk om man hade lilla nubben
Uppå ett snöre i halsen
Man kunde dra den upp och ner
Så att den kändes som många fler
Tänk om man hade lilla nubben
Uppå ett snöre i halsen
En klassiker helt enkelt. Ha nu en bra midsommar och sjung många snapsvisor. Eller som Bengt Sändh sa en gång i tiden:
"Det är lika förkastligt att dricka utan att sjunga, som att sjunga utan att dricka!"

No comments:

Post a Comment