Sunday, May 29, 2011

Knark före alkohol

DN och Aftonbladet rapporterar att ungdomar i Stockholm föredrar Cannabis före alkohol. Jag tänker inte ge mig in i diskussionen avseende vad som är farligast, men däremot tänker jag bidra med min teori om varför det har blivit så här.

  1. Folk har i alla tider berusat sig och tagit droger. Detta är ett faktum. Man kommer inte att sluta bara för att mynigheterna säger att det är fel. Det har inte funkat förr och kommer heller aldrig att funka.
  2. Skatter på lagliga droger (alkohol, tobak etc.) har höjts om och om igen och staten gör allt den kan för att minska tillgängligheten. Därför kommer folk välja andra droger. Man kommer inte att sluta bara för att mynigheterna säger att det är fel. Det har inte funkat förr och kommer heller aldrig att funka. 
  3. När priserna på legala droger når en smärtgräns och inte längre har en acceptabel "bang for the buck", väljer man de illegala drogerna. Visst, man kan åka fast, men människan har alltid varit villig att ta risker för att nå njutning. Man kommer inte att sluta bara för att mynigheterna säger att det är fel. Det har inte funkat förr och kommer heller aldrig att funka.
Så om folket ändå skiter i vad myndigheterna säger, är det då någon mening att fortsätta motverka medborgarna? Vissa argumenterar att "Staten vet bäst och det är för medborgarnas eget bästa". Andra säger att "Så länge det inte drabbar någon annan är det en privatsak som inte angår staten". Personligen lutar jag mer åt det sista argumentet. Frihet under ansvar, helt enkelt. Frihet är viktigt för mig oavsett om det gäller yttrandefrihet, åsiktsfrihet, valfrihet inom skola och sjukvård, eller för all del frihet över sin egen njutning.

Staten anser sig ha folkhälsan i åtanke, men folkhälsan är enligt min åsikt för viktig för att lämnas åt politiker som egentligen mest är intresserade av att behålla sin egen maktposition. Folkhälsan byggs upp av individuell hälsa och denna är individens eget ansvar. Naturligtvis är jag för att det finns hjälp för de individer som behöver det, men jag tycker inte man ska påtvingas hjälp man inte eftersöker. Valfrihet. Det är viktigt med valfrihet. Vissa gör mindre intelligenta val, men detta är en del av friheten. Frihet är inte perfekt, men det är bättre än alternativet...

No comments:

Post a Comment