Thursday, August 6, 2009

Äntligen någon som har fattat

"Jordbruksverket gillar gårdsförsäljning av alkohol." Smaka på den! Mums! Det jag trodde skulle bli det största hindret mot en ny och vettigare alkohollag är övervunnet. Nu behöver vi bara övertyga Livsmedelsverket samt moralpredikanterna och förbudsivrarna i KD, så är saken klar.
Enligt en artikel i Aftonbladet har Jordbruksverket i ett remissvar ställt sig positiva till gårdsförsäljning av egenproducerad alkohol. Jag har redan läst argument gällande att Systembolaget skulle bli lidande, men detta håller jag inte med om. Det handlar om att tillåta försäljning av EGENPRODUCERAD alkohol. Allt annat måste fortfarande säljas på bolaget. Systembolagets sortiment sägs ju vara hur stort som helst, och inte kan väl Ölands Gårdsbryggeri konkurrera med detta. Eller? Kanske kommer lokalsåld whisky från Mackmyra att försätta Systembolaget i konkurs? Knappast.
Sverige är det enda landet i EU där gårdsförsäljning inte är tillåtet. Det ENDA landet. Pinsamt. Låt oss få ett slut på dumheterna. Möjligen är vi nära nu.

Monday, August 3, 2009

George Dickel No. 12 smakar illa

Normalt sett brukar jag sällan utfärda hälsovarningar i samband med whisky, men nu måste jag verkligen göra ett undantag. George Dickel No. 12 var bland det värsta jag någonsin druckit. Jag snackar nödvändigtvis inte om enbart whisky här, utan alla kategorier. Jag dricker nog faktiskt hellre Statesman är detta.
Lukten påminde om Thinner eller Aceton och jag fick verkligen kämpa för att få ner första klunken. Enda anledningen till att jag tog en klunk till var att jag kanske hade förhastat mig i omdömet lite grann. Så var dock inte fallet. Andra klunken var om möjligt ännu värre.
Jag skulle inte dricka den igen även om jag fick den gratis. Tvi!

Friday, July 31, 2009

Ny butik hos Whiskyfinder

"The Green Welly Stop" i Skottland är nu inlagd bland butikerna där Whiskyfinder dagligen kollar priserna. Priserna på whisky är inte jätteimponerande, men de verkar ha ett ganska stort utbud. Tyvärr levererar de inte utanför Storbritannien. Möjligen om man frågar lite snällt eller så...

Wednesday, July 29, 2009

Snatteri på bolaget

Göteborgsposten och DN skriver idag om att det förekommer snatteri på bolaget. Tja, vad säger man? Det är väl ingen som är direkt förvånad? Snatteri finns i alla butiker, så varför skulle Systembolaget vara annorlunda? Det som stör mig är att det görs en så stor grej av det bara för att det råkar handla om alkohol. Man får väl hoppas att det beror på nyhetstorka under semestern.
Här skulle jag kunna forsätta med en lång utläggning om alkoholpolitiken i stort, om varför det bara är missbrukare som snattar på bolaget och varför detta verkar uppfattas som en rimlig ursäkt. Men jag har inte tid. Jag har minsann inte semester!
Dessutom är Explorer, billig whisky och Marinella inte riktigt min grej.

Longrow 10 Years Old

Detta var nog ett av de värsta nerköp jag har gjort hittils. Det var väl iofs ingen dålig whisky, men den var väldigt tråkig. Inget utmärkande och ingen karaktär. Skulle kunna ha varit en perfekt vardagswhisky om det inte vore för priset, vilket var på tok för högt. Jag lägger hellre pengarna på en Famous Grouse, Johnnie Walker eller Jameson.
Om man tvunget vill dricka Longrow, vilket jag förvisso brukar tycka om, så rekommenderar jag Longrow CV. Den är billigare än 10:an och smakar mycket bättre.

Wednesday, July 22, 2009

Att gräva fram det gamla

Det händer saker på Whiskyfinder. Denna veckan har jag till exempel lagt till driftstatus för de skotska destillerierna. Den informationen var relativt enkel att få fram, så jag började där. Givetvis ska jag fixa fram samma information för resten av destillerierna också. Härnäst blir det dock att fixa fram årtal när destillerierna körde igång verksamheten, samt gräva upp info om nedlagda destillerier. Där har jag nog att göra en stund, men det ska bli roligt.
Det är hårt arbete. Man må ha en lille en, så senare i veckan blir det nog att köpa lite ny whisky också.

Tuesday, July 21, 2009

Kilchoman börjar säljas i september

Kilchoman är ett whiskydestilleri på ön Islay utanför Skottlands västkust. Det är det första nya destilleriet där på över 100 år och i september lanserar de sin nya whisky. Jag vet inte om den kommer att säljas på Systembolaget, men Kilchoman kommer att närvara på Stockholm Beer and Whisky Festival den 17:e september. Garanterat kommer man att kunna smaka den där.
Pressreleasen i sin helhet:
KILCHOMAN TO RELEASE SCOTLAND’S NEWEST SINGLE MALT WHISKY
Kilchoman Distillery, the first built on Islay for nearly 100 years, will release its eagerly anticipated inaugural single malt whisky on the 9th September 2009. Initially bottles will be allocated to 14 key malt markets worldwide as well being available from the distillery shop and via the on-line shop.
Production started in late 2005 and annual production is between 90,000 and 100,000 litres of alcohol; 30% of the spirit is distilled from barley grown and malted at the distillery and the balance comes from the Port Ellen Maltings on the island. The two malts are kept separate during distilling and Kilchoman will release two different expressions of single malt. The majority of maturation (80%) is in fresh bourbon barrels from Buffalo Trace and the remaining 20% in fresh Oloroso sherry butts.
Anticipation of the release has been growing since a bottle from the first cask filled at the distillery was auctioned during Kilchoman’s open day during Feis Ile, the whisky festival in May 2009. A number of collectors and whisky enthusiasts were present for the auction and the bottle eventually sold for £5,400.
The malt has been matured in fresh bourbon barrels and finished for six months in Oloroso sherry butts. In order to maximise flavour and texture, the single malt whisky will be bottled at 46% ABV at natural colour and non chill-filtered.
Tasting notes from Kilchoman Single Malt, 46% from Dr Jim Swan:
Peat smoke and caramel toffee drizzled with rich fruits.
On the nose Kilchoman begins with strong peaty aromas. While many Islay malts are either wood smoke or medicinal or many variations on the theme, Kilchoman has them all. Initial peat smoke reveals an underlying clean medicinal character but rich dark fruits and light citrus lemon and orange follow on. Finally hints of creamy caramel toffees and sultanas fight their way through this complex whisky.
"In the mouth this single malt is remarkably viscous and the peat smoke has to share its flavour with dark fruits, sultanas and creamy toffee in the mid palate. Kilchoman has a long finish, eventually the peat recovers, leaving a clean lingering aftertaste long after swallowing.”
The recommended retail price is £37.00 per bottle.
Anthony Wills, the founder and managing director began the project in the summer of 2001. The company is privately owned with 30 private investors. Wills has worked in the drinks industry for 32 years, firstly in the wine trade, and since moving to Scotland in 1995 he has been involved in the sales and marketing of malt whisky.
Wills commented: “the release of our first single malt is the culmination of a huge amount of hard work and we have strived to produce top quality spirit and fill into top quality wood. The reaction to the various releases of our spirit has been very encouraging and everyone connected with Kilchoman is looking forward to sharing our malt with whisky enthusiasts around the world.”
Kilchoman Distillery will celebrate the launch of the single malt by holding a party at the distillery.

Friday, July 17, 2009

Ny whisky på Systembolaget i augusti

Inte många nya whiskies på bolaget i augusti. Enligt varunytt endast 2 flaskor:

  • Springbank Cream Sherry 1996
  • Springbank Manzanilla Sherry 1996

Springbankdestilleriet ligger i Campbeltown, en stad som förr i tiden hade så många destillerier att den räknades som ett eget whiskydistrikt. Distiktet finns fortfarande, men mest av nostalgiska skäl eftersom Campbeltown endast har Springbank och Glen Scotia kvar i produktion.

Thursday, July 16, 2009

Ramsay lägger av

Master Blendern hos The Edrington Group går i pension den 31:e juli 2009. The Edrington Group äger bland annat destillerierna Macallan, Highland Park och Glenrothes. Man har även blends i sortimentet, t ex Famous Grouse. John Ramsay, som började hos Edrington 1991, har under drygt 2 år lärt upp sin efterträdare Gordon Motion. Vilken whisky kommer han att blanda till månne? Det är ju inget litet jobb han tar över. Ska iallafall bli intressant att testa framöver...
En liten längre artikel om detta finns här.

Friday, July 10, 2009

Vad händer i helgen?

Ja, det kan man verkligen undra. Vare sig jag eller min whiskydrickarkollega har köpt några nya whiskyflaskor under veckan, så om vi ska prova några nya sorter så blir det på krogen. Jag har gjort det förr och jag vet hur dyrt det kan bli. Alternativet är väl att sitta hemma i lägenheten framför TV:n och kolla Knight Rider eller Airwolf dubbat på tyska. Det var lite småintressant första gången, men har liksom tappat charmen sedan dess...
På söndag är det visserligen Tysklands GP i Formel 1 på TV, men det är ju 2 dagar bort. Någonting måste hända under tiden. Hmm... Programmera nya funktioner på Whiskyfinder kanske? Nä, det gjorde jag förra helgen. Någon måtta på nörderierna får det allt vara.
Det blir nog whisky på krogen iallafall. Jag har hittat ett par cocktailbarer med hyfsat whiskyutbud dom inte kostar skjortan. Så får det bli helt enkelt.
Skål!