Monday, May 18, 2009

Heidelberg är ingen bra whiskystad, men väl värt ett besök.

Under min tid i Tyskland har jag inte tagit mig utanför Frankfurt allt för ofta, men i helgen blev det en tripp till Heidelberg med några kollegor. Heidelberg skulle tydligen vara ett av Tysklands bästa partyställen och detta var man ju helt enkelt tvungen att kolla upp. Kvällen innan hade vi inköpt ett gäng havannacigarrer, så vi var väl förberedda.
Efter att ha dumpat väskan på hotellet var det dags för lunch och därefter det obligatoriska turistandet. Efter 15 minuters fotvandring i 20 graders uppförsbacke var vi framme vi slottet. Jag kände att efter denna strapats hade jag minsann förtjänat en öl, så jag hittade ett café på borggården och köpte mig en Schöfferhofer Hefeweizen. Schöfferhofer är Tysklands motsvarighet till Pripps. Fast godare. Efter att sedan ha rökt en Partagas Serie D No. 4 i slottsträdgården var det dags att vandra tillbaka till hotellet för att göra sig redo för kvällens äventyr.
Kvällen infann sig så småningom och det var dags att leta sig ut i natten för att utforska kroglivet. Det testades väl lite av varje, men den krog som gjorde bäst intryck var ett ställe som heter "Nectar". Där röktes det ytterligare en cigarr. Denna gången blev det en Montecristo No. 2 och självfallet röktes den i sällskap av en konjak, närmare bestämt en Davidoff Classic. Davidoffen hade jag aldrig testat innan, men jag har bestämt mig för att köpa en flaska och ta med mig hem till Sverige. För Systembolaget (som många tydligen anser har ett jättestort sortiment med kunnig personal och som använder detta argument för att monopolet inte kan avskaffas) har den inte...
Nectar hade två distinkta fördelar över de krogar jag hittils testat i Heidelberg:

  1. Välsorterat whiskyutbud till acceptabla priser.

  2. Extremt snygga servitriser. Vi snackar fotomodeller här alltså...

Den som har satt priserna på whiskyn har dock ingen som helst koll på vad de säljer. Det var mer eller mindre enhetspriser på whiskyn. En Jameson kostade ungefär lika mycket som en Macallan 18. Lyckligtvis på Jamesons prisnivå. Jag vill iofs inte låta som om jag klagar. Det gör jag definitivt inte. Jag tycker bara det är lite underligt...

No comments:

Post a Comment