Friday, December 3, 2010

Royal Canadian. Har alltid sin plats på hyllan.

Royal Canadian är en whisky jag alltid har hemma. Jag vet inte varför, det har genom åren bara blivit så. Den används mest till matlagning och jag har alltid uppfattat den som en ganska neutral whisky som lämpar sig till det mesta. Den funkar alldeles förträffligt i chillisåser. Vid lite hårdare akademisk granskning visar det sig dock att jag kanske borde skaffa en bättre brukswhisky. Den är förvisso billig, men även i samma prisklass finns det bättre sorter.
Den lukar karamelliserat socker och har inslag av syrlig frukt. Trevligt. Tyvärr är den lite spritig för en 5-åring, men det ställer inte till med alltför mycket. Värre är det med smaken: Torr och oljig på samma gång. Smörkolan är trevlig och en viss kryddighet infinner sig på slutet, men det är för lite och för sent. Som om detta inte var nog så funkar inte lukt och smak tillsammans. Jag vet inte varför, men det blir bara fel.
Nu vill jag ju inte påstå att whiskyn är helt odrickbar. Nej, riktigt så illa är det inte. Den har sin plats på hyllan, men risken finns att flaskan blir lite damming mellan korköppningarna. Tur att det är skruvkork...
Totalbetyg: 70 poäng av 100. (Under medel)
(5 år, 40% abv)

No comments:

Post a Comment