Thursday, June 18, 2009

Snapsbrist av andra orsaker

Nyheterna om den vilda strejken på Systembolages lager i Jordbro utanför Stockholm har även nått till Tyskland. Jag kan förvisso förstå arbetsgivaren som i kristider måste få ner lönekostnaderna, men att säga upp folk pga arbetsbrist och sedan anställa nytt folk som jobbar billigare är bara klantigt och jag kan således även förstå reaktionen från de anställda på lagret.
Nu påverkar detta förvisso inte MIN snaps, eftersom jag inte behöver ha med Systembolaget att göra. Mitt problem är snarare att de svenska snapssorterna inte finns att få tag på i Frankfurt. Åtminstone inte i nån butik jag har hittat hittils och det börjar ju bli lite ont om tid.
Så vad göra? Snapsa i whisky eller helt enkelt hålla sig till vodka? Tja, det funkar väl, men det känns lite fantasifattigt. Jag brukar vara känd för större kreativitet än så. Möjligen kan man ta och testa någon eller några av de tyska fruktbrännvinerna, men även det känns fel. Blir liksom inte "svensk" midsommar då. Hmm... Närmast traditionen blir nog vodkan ändå. Absolut kan man köpa överallt. Synd bara att den är fransk nuförtiden...

No comments:

Post a Comment