Tuesday, June 30, 2009

Udda whisky från Wales

Ibland blir man överraskad av någonting riktigt udda. Penderyn Welsh Single Malt är en sådan whisky.
Med doft och smak av lagrad Grappa smakar den nästan inte whisky. Vanilj, kola och lite madeira blandar sig också in i leken med gott resultat. Det finns säkert många whiskysnobbar som ryknar på näsan åt detta, men jag är inte en av dem. Jag gillar den skarpt. Helt klart en av mina nya favoriter.
Prismässigt ligger den strax över en bättre standardwhisky och jag tycker den är mycket prisvärd. Den finns tyvärr inte på Systembolaget. Jag tycker nog att inköparna på bolaget generellt är ganska dåliga utanför mainstreamdrickat. Synd. Jag tror denna whisky skulle funka i Sverige.
Totalbetyg: 93 poäng av 100. (Världsklass)
(46% abv)

No comments:

Post a Comment