Tuesday, June 23, 2009

Alkohollagen öppnar för godtycke

Alkohollagen snackar om "särskild måttlighet" och "dominerande inslag i miljön", när det gäller alkoholreklam. Hur dessa väldigt diffusa begrepp skall tolkas är helt och hållet upp till Marknadsdomstolens godtycke.
Dagens Industri skriver idag att Vin & Sprit har fällts i Marknadsdomstolen för en banderoll som gör reklam för Explorer. Banderollen i fråga hade placerats utanför en restaurang i Karlskoga där Vin & Sprit hade temakväll 2007. En del av Marknadsdomstolen yttrande är:
"Utomhusreklam för alkoholdrycker kan vara tillåten om den är placerad i eller i direkt anslutning till restauranger eller andra lokaler där alkoholdrycker säljs. Vid sådana platser är det dock inte tillåtet med märkesreklam som utgör ett dominerande inslag i miljön."
Vin & Sprit förbjuds att använda banderollen igen under hot om vite på 750.000 kronor. Ojdå, det måste visst vara himla alvarligt det här. Tänk om någon skulle få för sig att ta en extra snaps bara för att de har sett en banderoll utanför en restaurang på stan. Jösses alltså!
Konsumentombudsmannen ville dock gå ännu längre och förbjuda de kepsar med Explorerlogga som restaurangpersonalen hade på sig. Suck!
Jag tycker moralpaniken börjar bli lite väl barnslig. Inte undra på att domstolarna har långa kötider när de tvingas hållas på med sånt här tjafs. Det är definitivt dags att omarbeta alkohollagen till något mer modernt. Mer ansvar för individen och mindre överförmynderi. Vi är vuxna människor och kan faktiskt ta vara på oss själva om vi bara tillåts göra det, eller hur?
Vad är det som är så svårt?

No comments:

Post a Comment