Saturday, June 6, 2009

Whisky från Orkney

Igår gick jag helt improviserat på krogen. Det slutade som vanligt med att jag står vid baren och köper fler och dyrare whiskies än jag egentligen har råd med. Varför måste det vara så otroligt gott?
Denna gång blev det bl a en 14-årig Scapa och jag kan bara konstatera att det görs mycket trevlig whisky på Orkney. Jag har tidigare testat Highland Park som också är därifrån, men detta var första gången jag har testat en Scapa. Mums, liksom. Den påminnde faktiskt en hel del om Higland Park. Mjuk och behaglig, lite söt sådär. Komplex men lättdrucken. Ingen överdriven spritsmak och något vatten behövdes inte.
Det var väl ungefär så mycket detaljer jag kunde få ur den strax innan stängningsdags en fredagkväll. Självfallet kommer den nån gång framöver att testas under mer kontrollerade former.

No comments:

Post a Comment