Tuesday, May 26, 2009

Svag krona minskar sprithandel

Sprit & Vinleverantörsföreningen tycker att gränshandeln är ett problem. Det beklagas över vidareförsäljning av den sprit som lagligt förs in över gränserna. Vidareförsäljningen sker tydligen på ett oreglerat och okontrollerat sätt. Klart den gör. Det är ju bara Systembolaget som FÅR sälja under ordnade former. Om vi däremot avskaffar alkoholmonopolet så att även andra aktörer får syssla med alkoholförsäljning, så kommer det inte längre att ske i hemlighet och således har vi möjlighet att behålla kontrollen. I den mån vi vill ha så hård kontroll, vill säga. Själv stör jag mig på att vuxna människor omyndigförklaras och förnedras av staten på detta sätt. Vill jag köpa min whisky utomlands så ska jag väl få göra det? Nädå, inte om staten får bestämma. Jag måste ju handla på bolaget så det sker under reglerade och kontrollerade former.
Vad skulle hända om vi hade lika hård reglering på t ex tobak? Javisstja, jag glömde... Det ligger ju förslag på att cigaretter bara ska få säljas på bolaget. Idioter!

No comments:

Post a Comment