Saturday, May 23, 2009

Whisky är äckligt

Om ni bara visste hur många gånger jag har fått höra de orden. Så sent som idag, faktiskt. Men jag tar det med ro, för jag vet ju att det inte är sant.
När man sen börjar skrapa lite på ytan och frågar vilken whisky det är de har druckit som var så hemsk, så har de oftast ingen aning. "Det var en whisky. Whisky är äckligt. All whisky smakar likadant." Jamänn herrejösses alltså!
Jag kan köpa att man inte tycker om all whisky. Det är helt ok. Det gör inte jag heller. Vissa dricker inte alkohol, vissa tycker det är för starkt osv. På ungefär samma sätt som jag helt enkelt inte gillar parmesan. Jag skulle däremot aldrig få för mig att säga att all ost är äcklig.
Man kan inte dra all whisky över en kam. Whisky har en enorm variationsrikedom. Ingen whisky är den andra lik. Den som inte känner skillnad på en Auchentoshan och en Ardbeg känner formodligen ingen skillnad på Herrgårdsost och Gorgonzola heller.

Våga testa. Utmana fördomarna. Upplev nyanserna. Livet är för rikt för att slösas på trångsynthet.

No comments:

Post a Comment